OGÓLNOPOLSKI PROJEKT EDUKACYJNY "ZABAWY SZTUKĄ"
W bieżącym roku szkolnym oddział 5-6 latków "Zwinne Wiewiórki" uczestniczą w projekcie edukacyjnym opartym na założeniach Friedricha Froebla. Odnosi się on do świata sztuki, w kontekście różnorodnych sztuk plastycznych (tj. malarstwo, rzeźba, architektura, rysunek, fotografia, ceramika, wzornictwo itd.)
Głównym celem Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego „Zabawa sztuką” jest propagowanie sztuki w korelacji z kompetencjami kluczowymi.
Cele szczegółowe:
- tworzenie przez nauczycieli warunków do twórczej aktywności dzieci w procesie zabawy,
- wprowadzenie dzieci w świat sztuki o charakterze lokalnym, ogólnopolskim, europejskim i światowym,
- zapoznanie z wybranymi dziełami i ich twórcami,
- rozwijanie poczucia estetyki i wrażliwości na piękno,
- udział w wystawach i prezentacjach zbiorowych,
- rozwijanie postawy twórczej dzieci z jej nieodłącznymi atrybutami tj. kreatywnością, innowacyjnością,
- zapoznanie z różnorodnymi technikami plastycznymi,
- kształtowanie umiejętności rozumienia i interpretowania pojęć przy wykorzystaniu obrazów,
- doskonalenie umiejętności swobodnej wypowiedzi, w tym wyrażania odczuć związanych z odbiorem sztuki,
- przygotowanie do posługiwania się językiem obcym nowożytnym w oparciu o wykorzystywanie dzieł sztuki,
- wykorzystywania myślenia i postrzegania matematycznego do rozwiązywania problemów w codziennych w sytuacjach związanych z wykorzystaniem edukacji przez sztukę,
- kształtowanie orientacji przestrzennej,
- rozwijanie zainteresowań światem przyrody poprzez wykorzystywanie dzieł sztuki,
- doskonalenie umiejętności konstrukcyjnych, rozwijanie kompetencji cyfrowych dzieci oraz nauczycieli, w tym zainteresowań związanych z kodowaniem i programowaniem,
- wspomaganie rozwoju dzieci, odkrywanie dziecięcych talentów,
- budowanie więzi w grupie przedszkolnej,
- rozwijanie wiary we własne możliwości,
- współpraca z środowiskiem lokalnym, w tym z instytucjami kultury, artystami,
- branie udziału w wyjściach i wycieczkach związanych z tematyką dotyczącą projektu,
- kształtowanie wartości i umiejętności związanych z zachowaniem się w miejscach dotyczących świata sztuki,
- udział w akcjach propagujących działalność twórczą,
- rozwijanie kreatywności, krytycznego myślenia oraz umiejętności rozwiązywania sytuacji problemowych;
Fotorelacja z realizacji zadań projektowych
- "Nasz ulubiony artysta" - zadanie nr 5 to kwietniowe spotkanie ze sztuką poświęcone poznaniu sylwetki oraz twórczości wybitnego artysty rzeźbiarza Alfonsa Karnego, który urodził się w Białymstoku; w muzealnej "pracowni rzeźbiarza" spróbowaliśmy także i swoich sił; każdy młody artysta wykonał swoją rzeźbę wg własnego projektu;
- "Działamy!" - czas na marcowy happening artystyczny, czyli realizację 11 zadania; 21 marca kolorami tęczy zamkniętymi w wiosennych kwiatach całą przedszkolną społecznością powitaliśmy nową porę roku; było dużo radości i zabawy dla małych i dużych;
- "Druciane cuda"- luty 2024 r. - w tygodniu poświęconym prehistorii dzieci z grupy "Zwinne Wiewiórki" przygotowały druciane instalacje "Dinozaury" zainspirowane twórczością amerykańskiego artysty Alexandera Caldera;
- "Lodowe witraże" - styczeń 2024 r. - fotorelacja z realizacji zadania nr 18; kiedy mróz jest przydatny, ano wtedy, gdy masz ochotę zostać witrażystą, jak słynny niemiecki artysta Gerhard Richter; choć nasze lodowe dzieła są nietrwałe, ale i tak cieszą bardzo oko...
- "Jadalny obraz" - październik 2023 r. - zadanie nr 2 zainspirowane abstrakcyjną twórczością Wasilijego Kandinskiego; owocowo-warzywna wersją dzieła artysty "Kwadraty z kołami" bardzo młody twórcom ...smakowała;
- "Magiczne drzewo" - wrzesień 2023 r. - zadanie nr 8 projektu zapoznające dzieci z twórczością artystki Yayoi Kusama, która tworzy wyjątkowe instalacje i rzeźby; wśród jej prac można znaleźć również oryginalne drzewo, które pełne jest kropek;