Pomoc psychologiczno - pedagogiczna
Dziecku o specjalnych potrzebach edukacyjnych nasze przedszkole organizuje pomoc psychologiczno- pedagogiczną, w celu wspierania jego potencjału rozwojowego i stwarzania warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola oraz w środowisku społecznym.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z uczniem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, a także w formie:
- zajęć rozwijających uzdolnienia;
- zajęć specjalistycznych: korekcyjno - kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno - społeczne oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;
- zindywidualizowanej ścieżki realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego;
- porad i konsultacji.
W ramach pomocy psychologiczno - pedagogicznej prowadzone są zajęcia terapeutyczne z zakresu: terapii pedagogicznej, terapii psychologicznej, terapii logopedycznej, terapii SI oraz rehabilitacji ruchowej.
Pomoc psychologiczno- pedagogiczną realizują zatrudnieni w przedszkolu specjaliści:
- pedagog specjalny: Elżbieta Kozłowska
Absolwentka Pedagogiki Specjalnej na Uniwersytecie M. Curie Skłodowskiej w Lublinie, tyflopedagog. Posiada kwalifikacje z zakresu terapii pedagogicznej oraz wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z autyzmem. Jest również terapeutą wczesnego wspomagania rozwoju dzieci niewidomych, słabo widzących oraz ze złożoną niepełnosprawnością.
Posiada wieloletnie doświadczenie w pracy z małym dzieckiem i jego rodziną. Z PS 41 związana od 1994 roku. Prowadzi w przedszkolu terapię pedagogiczną i rewalidację, w ramach której pracuje z dziećmi nad prawidłowym rozwojem percepcji wzrokowej, słuchowej, funkcji poznawczych oraz małej i dużej motoryki. Pomaga dzieciom o specjalnych potrzebach edukacyjnych przygotować się do szkoły. Służy pomocą również wszystkim rodzicom chcącym wspomóc swoje pociechy w jak najlepszym rozwoju. Współpracuje z innymi białostockimi placówkami edukacyjnymi, Polskim Związkiem Niewidomych oraz Ośrodkiem Koordynacyjno-Rehabilitacyjno-Opiekuńczym realizując projekt „ Za życiem”.
- psycholog: Anna Lenczewska
Posiada ponad 16 - letni staż pracy z dziećmi i ich rodzinami w zawodzie psychologa. Trener szkoły dla rodziców, socjoterapeuta, oligofrenopedagog, biegły sadowy, certyfikowany terapeuta metody „Empathy Dolls”. W przedszkolu zajmuje się stymulowaniem rozwoju dzieci z zakresu umiejętności społeczno-emocjonalnych, prowadząc zajęcia indywidualne oraz grupowe zajęcia o charakterze socjoterapeutycznym. W swej pracy wykorzystuje min. metodę z użyciem lalek „Empathy Dolls”. Na co dzień współpracuje również z innymi białostockimi placówkami edukacyjnymi oraz Ośrodkiem Koordynacyjno-Rehabilitacyjno-Opiekuńczym realizując projekt „ Za życiem”.
W swej pracy dużo uwagi poświęca wsparciu rodziców w procesie wychowawczym, prowadząc konsultacje, jak również organizując warsztaty z umiejętności wychowawczych dla rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola.
- logopeda: Ewa Kropiewnicka
Absolwentka Pedagogiki i Logopedii Uniwersytetu Warszawskiego Filia w Białymstoku, Posiada kwalifikacje z zakresu oligofrenopedagogiki, terapii pedagogicznej, wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z autyzmem, Treningu Umiejętności Społecznych, pomocy rodzinie z dzieckiem autystycznym, jest Providerem Aktywnego Treningu Słuchowego Neuroflow. Pełni funkcję Lidera wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w woj. podlaskim, z ramienia Ośrodka Rozwoju Edukacji. Współpracuje z Podyplomowym Studium Logopedycznym przy Uniwersytecie w Białymstoku, prowadząc praktyki studenckie oraz Ośrodkiem Koordynacyjno-Rehabilitacyjno-Opiekuńczym realizując projekt „ Za życiem”.
Z PS 41 Integracyjnym związana od września 1996 roku. Zajmuje się terapią i stymulowaniem rozwoju kompetencji językowych dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Wraz z nauczycielem rytmiki organizuje grupowe zajęcia z zakresu profilaktyki logopedycznej – Logorytmikę. Prowadzi indywidualne zajęcia z Aktywnego Treningu Słuchowego Neuroflow dzieciom przejawiającym zaburzenia przetwarzania słuchowego. Pełni w przedszkolu funkcję koordynatora pomocy psychologiczno - pedagogicznej. Dzieli się wiedzą oraz doświadczeniem, wspierając rodziców dzieci objętych terapią, a także wychowawców. Nieustannie doskonali swój warsztat pracy o nowe metody terapeutyczne.
- nauczyciel rytmiki: Agnieszka Sienkiewicz
Absolwentka Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie, Filia w Białymstoku oraz Dwuletniego Studium Wychowania Muzycznego Carla Orffa w Warszawie. Z PS 41 związana od 1995 roku. Prowadzi rytmikę, aktywne słuchanie muzyki oraz inne zajęcia muzyczno - ruchowe dla wszystkich przedszkolaków. Wraz z logopedą współprowadzi Logorytmikę. Jest specjalistką w pracy z małym dzieckiem. Prowadzi warsztaty, szkolenia dla nauczycieli z Polski i zza granicy.
Na co dzień pracuje również w Zespole Szkół Muzycznych w Białymstoku, gdzie uczy kształcenia słuchu, rytmiki i audycji muzycznych. Praca z dziećmi jest jej największą pasją. Aktywnie angażuje się w działalność społeczną pobudzającą innych nauczycieli najmłodszych dzieci do aktywnego udziału w sztuce. Rozwija i doskonali swoje kwalifikacje zbierając najlepsze recenzje swojej pracy.
- terapeuta Integracji Sensorycznej: Joanna Onufryjuk
Absolwentka Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie, specjalność – pedagogika terapeutyczna. Ukończyła studia podyplomowe na AWF w Warszawie, posiada kwalifikacje z zakresu prowadzenia terapii integracji sensorycznej (certyfikowany kurs I i II st. PTIS). Posiada kwalifikacje w zakresie oligofrenopedagogiki, ukończony kurs I i II stopnia Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne. Jest providerem Aktywnego Treningu Słuchowego Neuroflow. Od 2003 r. w PS 41 prowadzi zajęcia rozwijające sprawność ruchową, od 2010 terapię metodą integracji sensorycznej.
- rehabilitant ruchowy:
Konsultacje specjalistów
Przedszkolni specjaliści służą pomocą i wsparciem wszystkim rodzicom w rozwiązywaniu pojawiających się trudności rozwojowych, czy wychowawczych u ich dzieci. Spotkać się z nimi można w czasie konsultacji indywidualnych:
- psycholog -
- pedagog -
- logopeda -
- terapeuta SI -
- rehabilitant ruchowy -
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
Od września 2019 roku przedszkole we współpracy z Ośrodkiem Koordynacyjno-Rehabilitacyjno - Opiekuńczym realizuje projekt „Za życiem” finansowany z budżetu państwa.
Założeniem projektu jest udzielanie kompleksowego wsparcia rodzinom z dziećmi, od chwili wykrycia u nich niepełnosprawności lub zagrożenia niepełnosprawnością, do podjęcia nauki w szkole.
Przedszkole udziela rodzicom specjalistycznej informacji dotyczącej problemów rozwojowych dziecka, wskazuje właściwe formy kompleksowej, specjalistycznej pomocy, organizuje wczesne wspomagania rozwoju dziecka w wymiarze do 5 godzin tygodniowo poprzez prowadzenie zajęć z zakresu terapii SI, psychologicznej, pedagogicznej i logopedycznej.
>>> Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka w latach poprzednich