Temat dnia: Jesienny spacer
28.10.2020 r. (środa)
1. „W deszczowy dzień lubię… ” – zabawa słowna.
Dzieci kończą rozpoczęte przez dorosłego zdanie mówiąc co lubią robić w deszczowy dzień.
2. Układanie puzzli.
http://http://www.puzzledladziecionline.pl/ukladaj_puzzle_z_kubusiem_puchatkiem.php?id=170&menu=1
3. „Pięć” – wprowadzenie liczby i cyfry 5
„Spacer Krysi” – słuchanie opowiadania D.Kossakowskiej.
Krysia lubi spacery po parku. Nawet padający deszcz nie przeszkadza jej w codziennym spacerowaniu. Każdego dnia odkrywa w parku coś nowego. Wczoraj podziwiała brązowe kasztany, które rozsypały się pod kasztanowcem, a dzisiaj zbiera różnokolorowe liście. Znalazła liście klonu. Ułożyła je na ławce i liczy: 1, 2, 3, 4.
- Mam 4 liście – powiedziała Krysia.
Rozmowa dotycząca opowiadania.
- Dokąd Krysia chodzi na spacery?
- Co Krysia wczoraj podziwiała w parku?
- Co dzisiaj zbierała Krysia?
- Ile liści ułożyła Krysia na ławce?
Rodzic może narysować 4 liście. Dzieci przeliczają liście. Następnie czytamy dalszą część opowiadania.
- Mam 4 liście – powiedziała Krysia. Poszukam jeszcze jednego liścia i dołożę go do tych, które już mam.
- Ile liści ma teraz Krysia? (dorosły rysuje kolejny liść). Dzieci ponownie liczą liście.
Demonstracja sposobu pisania cyfry 5.
Pokazujemy cyfrę 5, wskazujemy sposób jej pisania:
https://eduzabawy.com/nauka-pisania/cyfry/cyfra-5/
https://miastodzieci.pl/kolorowanki/nauka-pisania-cyferki-5-szablon-do-druku/
4. Dzieci ćwiczą pisownię cyfry palcem w powietrzu, na dywanie, na dłoni.
Następnie pytamy dzieci ile palców ma prawa ręka? Ile palców ma lewa ręka? Co mogą robić palce? Objaśniamy dzieciom jak nazywają się poszczególne palce: kciuk, wskazujący, środkowy, serdeczny, mały.
5. "Moje palce" -dzieci powtarzają rymowankę „Moje palce" D. Kossakowskiej za dorosłym i jednocześnie wskazują odpowiednie palce.
Pierwszy palec to kciuk,
wskazujący – drugi,
trzeci to środkowy.
Jest dosyć długi.
Czwarty to serdeczny,
piąty zaś mały,
do machania doskonały.
Można pobawić się z dziećmi i wskazywać cyfrę 5 na domowym kalendarzu, zegarze, miarce krawieckiej, dzieci mogą odrysować swoją dłoń i policzyć narysowane palce.
6. Układanie cyfry 5 z włóczki, sznurka.
7. Ćwiczenia oddechowe – dziecko siedzi w siadzie skrzyżnym trzymając dłonie na kolanach, a osoba dorosła trzyma pasek krepiny na wysokości ust dziecka, którego zadaniem jest dmuchanie krepy, po kilku powtórzeniach może nastąpić zmiana.
8. „Słońce świeci – deszcz pada” – zabawa orientacyjno – porządkowa
Dziecko otrzymuje kartkę papieru i rytmicznie chodzi po pokoju w rytm wystukiwany przez dorosłego (jeśli w domu są jakieś instrumenty możemy je wykorzystać). Na hasło „słońce świeci” dzieci zatrzymują się i poruszają kartką, wachlują się. Na hasło „deszcz pada” – stukają w kartkę i wypowiadają słowa kap, kap.
9. „Co słyszysz” – ćwiczenia doskonalące analizę i syntezę słuchową.
Dorosły wypowiada wyrazy dzieląc je na głoski. Zadaniem dzieci jest połączenie głosek oraz wskazanie przedmiotu (może być obrazek), którego nazwę wypowiedział dorosły:
kropla, parasol, dom, okno, lalka, kot, lis, kubek, buty, oko, nos, kura, sowa.
Następnie dzieci próbują wyróżnić pierwszą i ostatnią głoskę, a także dzielą słowo na sylaby.
Zachęcamy do zabaw z cyframi:
https://www.matzoo.pl/zerowka/nauka-cyferek_50_336